Er du fagperson?

.
Fotograf:
Kasper Kristoffersen
 

Til dig, der er fagperson

Red Barnets rapport ”Børn og Unges erfaringer med digitale krænkelser og ubehagelige oplevelser online” (2024) viser, at 69% af børn og unge har oplevet mindst én digital krænkelse eller anden ubehagelig oplevelse online inden for det seneste år. Samtidig fortæller Københavns Kommunes tryghedsundersøgelse (2024), at unge københavnere mellem 15-24 år ser det som et grundvilkår for at være på nettet, at de støder på ubehageligt indhold.  

Både børn og unge 

At se ubehageligt indhold på nettet er noget børn og unge oplever. Derfor kan det være en god idé at tale med børn og unge omkring dig, hvis de er på sociale medier. Det kan være svært som barn eller ung at gå til sine forældre, derfor kan det være rart at blive mindet om, at man kan bede sin lærer, pædagog eller anden voksen fagperson tæt på en om hjælp til fx at kontakte politiet - også selvom man er myndig.  

Rebecca, rådgiver Slet Det Rådgivning, deler her gode råd til fagpersoner, der arbejder tæt på børn og unge. 

Citat

Det gør ikke noget, at du ikke er ekspert på digitale medier. Tag den unges fortælling alvorligt, og gør det klart, at du vil hjælpe, selvom du ikke har alle svar lige nu. 

Rebecca
Rådgiver hos Red Barnets SletDet Rådgivningen

Red Barnets anbefalinger til fagpersoner

Inddrag digitale problemstillinger i det øvrige trivselsarbejde 

Børn og unge lever liv på tværs af fysiske og digitale arenaer. En ubehagelig oplevelse online påvirker barnets/den unges generelle trivsel – også i skolen, på uddannelsen og i fritiden. Derfor er det vigtigt at være nysgerrig på relationer og oplevelser online. Når du arbejder med mobning, rettigheder og trivsel, så tænk også digitale medier ind. Tal med dine kolleger og ledelse om, hvordan I griber arbejdet med håndtering af digitale krænkelser an, og udarbejd fælles retningslinjer.  

Brug din kernefaglighed 

Når børn og unge rækker ud om det, der er svært, så gør de det, fordi de har tillid til dig. De får måske brug for teknisk hjælp eller andet, som du synes ligger udenfor dine kompetencer. Det gør ikke noget, at du ikke er ekspert på digitale medier. Det vigtige er dine relationskompetencer. Tag barnets/den unges fortælling alvorligt, spørg nysgerrigt ind, og gør det klart, at du vil hjælpe, selvom du ikke har alle svar lige nu. 

Få hjælp til at hjælpe 

Det kan være en kompleks opgave at hjælpe et barn eller en ung, som har oplevet noget krænkende eller ubehageligt online. Ligesom i andre situationer kan det være godt med sparring for eksempel med din ledelse eller en kollega. Du kan også kontakte SletDet Rådgivningen, som kan vejlede om, hvordan du støtter og hjælper et barn, der har oplevet en digital krænkelse, og om, hvad der kan gøres for at stoppe krænkelsen. 

 

Her kan du læse mere, få gode råd og vejledning

Fold alle ud

Få hjælp af SSP

SSP-handlevejledningen mod digitale krænkelser er udarbejdet som en guide og støtte til fagprofessionelle i Københavns Kommunes i forebyggelsen og håndteringen af digitale krænkelser.  

Find undervisningsmateriale 

SSP har samlet en række læringspunkter, metoder og inspiration til undervisning om sociale medier til elever i mellemtrinnet og udskolingen.  

Cybernauterne 

Cybernauterne har sammen med SSP København lavet podcasten "Har du talt med dit barn om internettet i dag". 

Her kan du blandt andet finde inspiration og værktøjer til, hvordan du kan starte samtalen, vejlede dit barn i svære situationer og sammen skabe gode digitale aftaler. 

SletDet Rådgivningen til voksne

Hos SletDet Rådgivningen kan du finde viden om, hvordan du som voksen kan håndtere det, hvis du kender et barn der har oplevet mobning, hacking eller deling af private billeder på nettet. 

Den Sikre Side

Politiet har i samarbejde med Tryg Fonden udviklet forebyggelsesmaterialet Den Sikre Side (DSS). Materialet er udviklet til hhv. indskolingen og udskolingen, og har til formål at forebygge digitale krænkelser og kriminalitet. 

FagTelefonen

Børns Vilkår har oprettet FagTelefonen, for fagfolk der arbejder med børn og unge. Du kan kontakte FagTelefonen, hvis du ønsker råd og vejledning eller har et spørgsmål i forbindelse med en børnefaglig problemstilling. 

 

 

Politiets Online Patrulje

Politiet patruljerer også de sociale medier og gamingplatforme. Her kan Politiets Online Patrulje gå i dialog med brugerne og gribe ind, hvis der foregår noget ubehageligt eller ulovligt online.  

Du kan finde Politiets Online Patrulje her:  

Facebook Navn: Politiets Online Patrulje 
Brugernavn: Onlinepatrulje  
Instagram:  

Navn: Politiets Online Patrulje 
Brugernavn: Onlinepatrulje 

Reddit:   Brugernavn: Politiets Online Patrulje 
User-ID: u/Online-Politiet
TikTok:   Navn: Politiets Online Patrulje 
Brugernavn: Onlinepatrulje 
Twitch Navn: Politiets Online Patrulje 
Youtube

Navn: Politiets Online Patrulje 
Brugernavn: politietsonlinepatrulje@8333 

Mail  nsk-onlinepatrulje@politi.dk
Discord

Displaynavn: Politiets Online Patrulje 
Brugernavn: politietsonlinepatrulje 
Discord-ID: 960490404753596427 
Server link: www.discord.com/jDzXNJjE5U 

Hvis du skal skrive til Politiets Online Patrulje på Discord, skal du tilmelde dig deres server via linket og derefter skrive til profilen Politiets Online Patrulje #8787 samt tjekke, at Discord-ID er følgende 960490404753596427 
Derudover har Politiets Online Patrulje nedenstående profiler. Disse profiler kan ikke kontaktes, men anvendes af patruljen under streaming.  
 
- Betjent-01#3049 - Discord-ID: 960841128112947210 
- Betjent-02#1857 - Discord-ID: 960859626516131850 
- Betjent-03#8660 - Discord-ID: 960845477597839370 
- Betjent-04#1557 - Discord-ID: 960848986472853575 
- Betjent-05#6754 - Discord-ID: 969156401312182282 

 

Vejledning og støtte fra SSP København

SSP-handlevejledning mod digitale krænkelser

SSP-handlevejledningen mod digitale krænkelser er udarbejdet som en guide og støtte til fagprofessionelle i Københavns Kommunes i forebyggelsen og håndteringen af digitale krænkelser.  

Lovgivning relateret til digitale krænkelser 

SSP København har lavet en plakat, der forklarer lovgivning relateret til digitale krænkelser. Paragrafferne er præsenteret på en forenklet måde, så man lettere kan forstå, hvad man selv og andre må, og hvad man ikke må, når man færdes på nettet.   

Gå til forsiden

Vil du tilbage til forsiden?